Premium abonementu jautājumi (Jūnijs 2025)
1. Cik procentus gadā pašnodarbinātā persona var attiecināt no automašīnas nolietojumu, ja automašīnu pārtrauc lietot ātrāk kā pēc 5 gadiem, bet nepārdod? Kas jādara ar atlikušo summu?
Ir jāņem vērā likumā noteiktā proporcija - izdevumos var norakstīt līdz 70% no izmaksām, ja tiek kārtotas detalizētas maršruta lapas, līdz 50% - ja maršruta lapas netiek kārtotas. Proti, norādot pamatlīdzekļa vērtību, ir jāņem vērā šī proporcija.
Sākotnēja pamatlīdzekļa iegāde ir jāreģistrē zem darījuma apraksta "Iegādāts pamatlīdzeklis", kur jānorāda pilna darījuma summa.
Ja auto netiks izmantots pirms tas tiks nolietots, tad pamatlīdzekli ir nepieciešams noņemt no uzskaites, bet atlikušo vērtību varēs norakstīt tikai tad, ja pamatlīdzeklis tiks pārdots.
2. Kad labāk segt saistības par Gada ienākuma deklarācijā uzrādīto summu to pārskaitot uz vienoto VID kontu? Var maksāt pa daļām vai jāsedz visa summa?
Ja aprēķinātā nodokļu summa nepārsniedz 640 EUR , tad nodoklis ir jāsamaksā līdz 23.jūnijam. Pēc Gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas Jūs varat pārskaitīt nodokļu summu uz vienoto nodokļu kontu jebkurā brīdī līdz norādītajam datumam. Ja aprēķinātā nodokļa summa pārsniedz 640 EUR, tad nodokļu summu var sadalīt trijās vienādās daļās un katru daļu nomaksāt līdz 25.06, 23.07, 23.08.
3. Reģistrēju ieņēmumus, kas saņemti skaidrā naudā, tas parādās pie kases, bet daļu no šīs naudas iemaksāju kontā. Kā pareizi reģistrēt šo darījumu, lai vēlreiz šo naudu neapliktu ar nodokļiem?
Šajā gadījumā Jums ir jāreģistrē divi darījumi:
1) Izdevuma darījums - No kases izņemta skaidra nauda ar maksājuma veidu Kase un
2) Ieņēmuma darījums - Bankā iemaksātā skaidra nauda ar maksājuma veidu - Banka.
4. Kā sistēmā var iegrāmatot saņemtu avansa maksājumu no klienta?
PATS.LV sistēmas ietvaros nav atsevišķa darījuma apraksta priekš avansa iegrāmatošanas. Avansu sistēmas ietvaros ir jāiegrāmato zem standarta darījuma apraksta piemēram preču piegāde vai pakalpojuma sniegšana ar papildu komentāru - avanss.
5. Kā pareizi noformēt izņemtu naudu privātiem tēriņiem no saimnieciskās darbības konta?
Jums ir jāizvēlas darījuma apraksts - Personīgais patēriņš.
6. Kādi ir šī gada maternitātes un vecāku pabalstu saņemšanas nosacījumi pašnodarbinātajiem, ja pabalstu saņemšanas laikā tiek gūti ienākumi zem valstij noteiktās minimālās algas? (esmu darba ņēmējs un pašnodarbinātais)
Pabalsti tiks aprēķināti ņemot vērā gan sociālās iemaksas, kas veiktas balstoties uz pašnodrabinātās personas statusu, gan arī sociālās iemaksas ko veica par Jums darba devējs.
Maternitātes pabalsts sastāda 80% no vidējā apdrošināšanas iemaksu algas ( ienākuma), savukārt, vecāku pabalsts sastāda 60% līdz 43,75% no vidējās apdrošināšanas iemaksu algas, atkarībā no izvēlētā saņemšanas perioda (līdz bērna 13 vai 19 mēnešu vecumam). Gadījumā, ja pabalstu saņemšanas laikā Jūs vēlaties gūt ienākumus kā pašnodrabinātā persona, tad lai tos saglabātu pilnā apmērā, svarīgākais nosacījums, ir ka mēneša ienākumi jums ir zem minimālās algas par kuriem reizi ceturksnī Jūs iesniegsies sociālo atskaiti un attiecīgi nomaksāsiet tikai nodokli 10% pensiju apdrošināšanai.
7. Vai man obligāti ir jāreģistrējas par PVN maksātāju, ja sniedzu pakalpojumus fiziskām personām no ES?
Par PVN maksātāju ir jāreģistrējas, ja:
• tiek saņemti pakalpojumi no Eiropas Savienības vai trešās valsts nodokļu maksātāja (ir izņēmumi);
• tiek sniegti pakalpojumi Eiropas Savienības nodokļu maksātājam;
• kalendāra gada ietvaros PVN apliekamo un neapliekamo darījumu summa ≥ 50 000 euro;
• ES teritorijā iegādāto preču vērtība kalendārajā gadā ≥ 10 000 euro.
Proti, ja pakalpojumi tiek sniegti fiziskām personām, kas nav nodokļu maksātāji un netiek izpildīts neviens no augstākminētiem nosacījumiem, tad par PVN maksātāju nav jāreģistrējas.
8. Man jāiesniedz PVN mēneša atskaite un tur izdevumos ir darījumi par Meta pakalpojumiem/reklāmām. Vai rēķins man obligāti jāpievieno?
PVN deklarācija tiek iesniegta tabulas veidā bez dokumentu pievienošanas. PATS.LV sistēmas ietvaros dokumentu pievienošana nav obligāta, bet tik un tā Jūsu rīcībā ir jābūt šiem darījumu apliecinošiem dokumentiem, jo tas ir vienīgais veids, kā pierādīt, ka darījums ir tik tiešām saistīts ar Jūsu saimniecisko darbību. Kā arī, šiem darījumu apliecinošiem dokumentiem ir jābūt izrakstītiem uz Jūsu kā saimnieciskās darbības veicēja rekvizītiem.
9. Kā rīkoties, ja konstatēju, ka mēnesī, par kuru jau esmu iesniedzis PVN deklarāciju, netika iekļauti visi mēneša darījumi? Vai varu tos iekļaut nākamā mēneša izdevumos?
Ja Jūs konstatējāt, ka iesniegtajā PVN deklarācijā nav atspoguļoti visi darījumi, tad ir jāveic labojumi iesniegtajā PVN deklarācijā. Attiecināt šos izdevumus uz citu mēnesi nav iespējams. Proti, Jums ir jāievada trūkstošie darījumi PATS.LV sistēmā, tad jālejupielādē PVN deklarācija un atkārtoti jāiesniedz tā VID EDS kā precizējums. PVN deklarāciju var labot neierobežoti 3 gadu laikā.
10. Sniedzu pakalpojumu citam pašnodarbinātam, kurš vēlas apmaksāt rēķinu skaidrā naudā. Vai tā vispār ir iespējams, izrakstīt rēķinu un apmaksu saņemt skaidrā naudā bez stingrās uzskaites kvīts?
Ja darījums tiek apmaksāts izmantojot skaidru naudu, tad likums pieprasa, lai pakalpojuma sniedzējam/ preču piegādātājam ir iespēja izsniegt stingrās uzskaites kvīti. Ņemot vērā, ka otrā pusē ir pašnodarbinātā persona, tad priekš darījuma uzskaites kvīts abām pusēm ir obligāta. Rēķins var tikt izrakstīts, taču tā apmaksas faktam ir jābūt papildus pastiprinātam ar izsniegtu stingrās uzskaites kvīti.